Jak PPC marketing pomáhá rodičům na mateřské rozjet úspěšné podnikání z domova
- Od prvního stehu k vlastní značce díky internetu
- Maminky v reklamním světě – jak začít s minimem zkušeností
- Proč je PPC marketing ideální pro rodiče-podnikatele
- Příběhy dalších rodičů, kterým online marketing změnil život
- Nejčastější chyby a jak se jim vyhnout
- Jak začít s PPC, i když máte omezený čas a znalosti
- Jak skloubit marketing s péčí o děti – praktické tipy
- Od koníčku k seberealizaci a finanční nezávislosti
Mateřská dovolená pro mě měla být časem, kdy se budu plně věnovat synovi a na chvíli zapomenu na práci. Jenže když se Adámek v osmi měsících začal pravidelně dopoledne prospat dvě hodiny v kuse, zjistila jsem, že mám najednou čas, který bych mohla využít. Chyběla mi kreativní práce a přemýšlela jsem, jak spojit mateřství s něčím, co mě naplňuje. O podnikání jsem nikdy předtím neuvažovala – než jsem objevila možnosti, které nabízí online svět.
Jmenuji se Eva a dnes, tři roky po začátku mateřské, provozuji úspěšný e-shop s ručně šitými dětskými hračkami. A velkou část úspěchu vděčím něčemu, o čem jsem na začátku neměla ani ponětí – PPC reklamy Praha a celkově digitálnímu marketingu. Chci se s vámi podělit o svůj příběh a ukázat, jak může chytrý online marketing pomoci i ostatním rodičům, kteří chtějí při péči o děti také budovat něco vlastního.
Od prvního stehu k vlastní značce díky internetu
Všechno začalo docela nevinně. Chtěla jsem pro Adámka vyrobit originální hračku, kterou by v obchodě nekoupil. Našla jsem si návod, objednala látky a když spal, šila jsem mu textilní knížku s různými aktivitami. Kamarádky, které ji viděly, chtěly stejnou pro své děti. A pak přišly další objednávky od jejich známých.
"Měla bys to prodávat," říkali mi. "To by nikdo nekoupil," namítala jsem. Ale nakonec jsem si na Instagramu založila účet, kam jsem začala dávat fotky svých výrobků. Zájem rostl, ale pořád to bylo jen o jednotkách objednávek měsíčně. Postupně jsem začala přemýšlet, jak oslovit víc lidí.
To bylo období, kdy jsem poprvé narazila na pojem "cílená reklama" a "PPC". Vzpomínám si, jak jsem jednou večer, když manžel ukládal malého, googlila "jak prodávat ručně dělané hračky online" a vyskočila na mě reklama na webinář o digitálním marketingu pro začínající podnikatele. Přihlásila jsem se a byl to naprostý game-changer.
"Přestala jsem přemýšlet o svém koníčku jako o něčem, co 'dělám na koleně', a začala jsem ho vnímat jako skutečné podnikání. A každé podnikání potřebuje, aby o něm lidé věděli."
Maminky v reklamním světě – jak začít s minimem zkušeností
Když jsem začínala s online reklamou, připadala jsem si jako bych se ocitla v cizí zemi bez znalosti jazyka. Všechny ty zkratky jako PPC, CPC, CTR – to byla úplná španělská vesnice. Navíc ve skupinách pro maminky-podnikatelky kolovala spousta mýtů: "Na reklamu musíš mít velký rozpočet", "Je to složité, bez marketingového vzdělání to nezvládneš", "Stejně to nefunguje".
Rozhodla jsem se jít vlastní cestou. Našla jsem si online kurz základů digitálního marketingu a požádala kamarádku, která pracuje v marketingové agentuře, o radu. Ta mi prozradila první zlaté pravidlo: "Nezačínej se vším najednou. Vyber si jeden kanál, nauč se ho používat a teprve pak přidávej další."
Pro mě jako začátečníka bylo nejjednodušší začít s reklamami na Facebooku a Instagramu. Měla jsem tam už nějaké sledující a navíc jsem mohla využít hezké fotky svých výrobků. Postupně jsem přidala Google Ads a zjistila, že pro určité typy hledání (jako "originální dárek pro dítě" nebo "ručně šité hračky") mi přivádí velmi kvalitní návštěvníky, kteří často nakoupí.
Největší výzvou pro mě jako maminku na mateřské bylo najít čas na učení něčeho nového. Ale zjistila jsem, že i 20 minut denně, když dítě spí nebo si hraje, dokáže za pár měsíců udělat obrovský rozdíl.
"Pamatuju si, jak jsem první kampaň nastavovala ve tři ráno, když jsem vstávala na kojení," směju se dnes. "Určitě to nebylo ideální, ale fungovala překvapivě dobře."
Proč je PPC marketing ideální pro rodiče-podnikatele
Po téměř třech letech zkušeností s online podnikáním při péči o dítě můžu říct, že PPC reklamy jsou jako stvořené pro maminky a táty, kteří podnikají. A to z několika důvodů:
Můžete je řídit odkudkoliv a kdykoliv. Na rozdíl od offline podnikání nemusíte být fyzicky přítomni na konkrétním místě v konkrétní čas. Kampaně můžu kontrolovat a upravovat, když malý spí, večer, nebo třeba během návštěvy u lékaře, když čekáme v čekárně.
Začít můžete i s malým rozpočtem. Tohle je obrovská výhoda, když začínáte a nechcete riskovat velké investice. Já začínala s rozpočtem 100 Kč denně na Facebook Ads a postupně jsem částku zvyšovala, až když jsem viděla, že se to vyplácí.
Kampaně můžete přizpůsobit svému časovému vytížení. Když vím, že budu mít náročný týden (třeba když je dítě nemocné), můžu kampaně pozastavit nebo omezit, abych zvládla vyřídit objednávky. Naopak v klidnějších obdobích můžu investovat víc a získat víc zákazníků.
Můžete velmi přesně cílit. Pro malé podnikatele je klíčové neoslovovat masy, ale přesně ty lidi, kteří mají o produkt zájem. To PPC umožňuje dokonale.
"To, co mi u PPC reklamy Brno a v dalších městech funguje nejlíp, je cílení na maminky s dětmi v konkrétním věku," vysvětluju často ostatním začínajícím maminkám-podnikatelkám. "Ušetřím spoustu peněz, protože neoslovuju lidi, pro které moje hračky nejsou relevantní."
Příběhy dalších rodičů, kterým online marketing změnil život
S rostoucím úspěchem mého e-shopu jsem se začala seznamovat s dalšími maminkami a tatínky, kteří díky online marketingu dokázali rozjet podnikání při rodičovské dovolené. Jejich příběhy jsou neuvěřitelně inspirativní a ukazují, jak různorodé může takové podnikání být.
Kamarádka Lucka začala během mateřské nabízet online lekce jógy pro maminky s miminky. "Bez online marketingu bych byla omezená jen na svou lokalitu a pár maminek, které znám osobně," říká. "Díky SEO a PPC reklamám mě teď najdou ženy z celé republiky a můžu vést lekce pro desítky maminek najednou, přes Zoom."
Martin, tatínek na rodičovské dovolené, rozjel blog o moderním rodičovství z pohledu muže. Z koníčku se postupně stalo podnikání díky spolupracím s firmami, které oslovil cílenou propagací svého obsahu. "Začínal jsem s Facebookem, protože mi byl nejbližší," vysvětluje. "Ale až když jsem přidal Google Ads, začaly mi chodit skutečně relevantní nabídky na spolupráci."
A pak je tu Petra, která učí ruční tvorbu online. "Prodávám kurzy plstění pro mamky na mateřské. Je to jejich způsob, jak si odpočinout od každodenních povinností," říká. "Bez PPC bych určitě neměla tolik studentek. Pořád mě překvapuje, kolik žen hledá na Googlu 'kreativní hobby pro maminky' a podobné fráze."
Co všechny tyto příběhy spojuje? Využití možností, které nabízí internet a digitální marketing, k vytvoření flexibilního podnikání, které lze provozovat i při péči o děti. A samozřejmě odvaha začít, i když na začátku o marketingu nevěděli prakticky nic.
Nejčastější chyby a jak se jim vyhnout
Za ty roky jsem udělala spoustu chyb a viděla ještě víc chyb u ostatních rodičů-podnikatelů. Tady jsou ty nejčastější, abyste se jim mohli vyhnout:
Příliš široké cílení na začátku. Tohle byla moje největší chyba. Chtěla jsem oslovit "všechny rodiče malých dětí" a výsledkem bylo, že moje první kampaně měly mizernou konverzi. Mnohem lépe funguje začít s úzkým zaměřením (třeba "rodiče dětí 1-3 roky, kteří hledají montessori pomůcky") a postupně rozšiřovat.
Neměření výsledků. Kamarádka Jitka měsíce trvala na tom, že Facebook nefunguje, protože "tam dávala reklamy a nic to nepřineslo". Když jsme to rozebíraly podrobněji, ukázalo se, že neměla nastavené sledování konverzí a vlastně vůbec nevěděla, jestli jí reklamy přivádějí zákazníky nebo ne.
Nedostatečný rozpočet a předčasné vzdávání. PPC je běh na dlouhou trať. Občas potkám rodiče-podnikatele, kteří zkusili jednu kampaň s rozpočtem 500 Kč, a když hned neviděli výsledky, prohlásili, že "to nefunguje". Realita je taková, že kampaně potřebují čas na optimalizaci a data, aby se mohly zlepšovat.
Ignorování mobilních zařízení. Tohle je kritické zejména pro ty, kdo cílí na rodiče. Maminky a tatínkové na rodičovské tráví OBROVSKÉ množství času na mobilech, často během uspávání nebo když dítě spí na nich. Pokud váš web není optimalizovaný pro mobily, přicházíte o většinu potenciálních zákazníků.
"Když jsem zjistila, že 78 % návštěvníků mého e-shopu přichází z mobilů, kompletně jsem předělala web, aby byl primárně optimalizovaný pro mobilní zobrazení," prozrazuju svůj aha moment. "Konverze se zvýšily o třetinu prakticky přes noc."
Jak začít s PPC, i když máte omezený čas a znalosti
Největší překážkou pro rodiče je obvykle nedostatek času a často i nejistota, jestli takovou věc zvládnou. Pokud přemýšlíte o tom, že byste zkusili PPC pro své podnikání, tady je můj postup "pro velmi zaneprázdněné rodiče":
1. Určete si, co přesně chcete propagovat a komu. Čím konkrétnější budete, tím lépe. Nestačí říct "chci víc zákazníků". Lepší je "chci, aby maminky dětí ve věku 2-4 roky z Prahy a okolí věděly o mých kreativních sadách na tvoření".
2. Začněte na platformě, kterou již používáte. Jste aktivní na Facebooku? Začněte tam. Máte hezké fotky produktů? Instagram může být dobrá volba. Pro služby nebo produkty, které lidé aktivně hledají, zvažte Google.
3. Vzdělávejte se po malých kouscích. Nepotřebujete hned přečíst pět knih o digitálním marketingu. Začněte s jedním dobrým článkem nebo video tutoriálem o platformě, kterou jste si vybrali. YouTube je plný skvělých návodů zdarma.
4. Stanovte si mini rozpočet na testování. Považujte to za investici do vzdělání. První kampaně pravděpodobně nebudou super úspěšné, ale naučíte se z nich spoustu věcí.
5. Najděte si "parťáka". Ať už je to kamarádka, která má s PPC zkušenosti, online skupina podobně zaměřených rodičů-podnikatelů, nebo mentor. Mít se koho zeptat, když narazíte na problém, je k nezaplacení.
"Mně hrozně pomohla Facebook skupina 'Mámy podnikají', kde jsem našla spoustu podobně naladěných maminek, které řešily stejné problémy jako já," vzpomínám na své začátky. "Založili jsme si dokonce malou mastermind skupinu, kde si každý týden voláme a sdílíme, co funguje a co ne."
A pokud zjistíte, že na to opravdu nemáte kapacitu, není ostuda obrátit se na profesionály. I malá lokální agentura nebo freelancer vám může pomoci rozjet základní kampaně, které pak můžete sami spravovat.
Jak skloubit marketing s péčí o děti – praktické tipy
Nejčastější otázka, kterou dostávám od ostatních rodičů, je: "Jak to všechno stíháš?" Upřímně – někdy nestíhám. Ale postupně jsem si vypracovala systém, který mi umožňuje efektivně kombinovat podnikání, marketing a péči o dítě:
Využívejte "mikro-časy". Nemusíte mít vždy dvě hodiny v kuse. I pět minut mezi přebalením a krmením stačí na kontrolu výsledků kampaní nebo drobnou úpravu. Mám připravený seznam malých úkolů, které lze splnit v těchto krátkých časových oknech.
Plánujte dopředu. Nástroje jako Meta Business Suite nebo Google Ads Editor vám umožní připravit kampaně offline a pak je jen nahrát a spustit. Často připravuji kampaně večer a pak je jen spouštím během dne, když mám chvilku.
Automatizujte, co se dá. Pravidla v Google Ads, která automaticky upravují nabídky, nebo automatické odpovědi na zprávy od zákazníků vám mohou ušetřit spoustu času.
Stanovte si jasné hranice. Mám přesně dané časy, kdy se věnuji podnikání a kdy jsem plně přítomná pro dítě. To mi pomáhá vyhnout se pocitu, že nedělám ani jedno pořádně.
Zapojte partnera nebo rodinu. Můj manžel se stará o syna každou sobotu dopoledne, abych měla čas věnovat se byznysu. Těch pár hodin nerušené práce týdně má obrovskou hodnotu.
Mějte plán B (a C a D). Děti onemocní, školky zavřou, plány se mění. Proto mám vždy připravené scénáře pro různé situace – co udělám, když budu mít jen hodinu denně, co když nebudu mít čas vůbec, a tak dále.
"Nejdůležitější je být k sobě laskavý," říkám vždycky maminkám, které začínají. "Některé dny se podaří všechno, jiné dny je úspěch, že jste všichni naživu a najedení. A to je v pořádku."
Od koníčku k seberealizaci a finanční nezávislosti
Co pro mě bylo na začátku jen způsobem, jak využít čas během synova spánku, se postupně proměnilo v plnohodnotné podnikání. V současné době můj e-shop generuje obrat, o kterém se mi na začátku ani nesnilo, a mám dokonce dvě pomocnice, které mi pomáhají s výrobou a balením.
Ale nejde jen o peníze. Podnikání mi dalo pocit seberealizace v době, kdy jsem se občas cítila "ztracená" v rutině péče o dítě. Dalo mi to možnost používat jiné části mozku než ty, které zapojuji při hraní s dětskými kostkami. A v neposlední řadě mi to dalo komunitu podobně smýšlejících lidí – dalších rodičů, kteří chtějí spojit rodičovství s něčím vlastním.
"Nejcennější dovednost, kterou jsem se během těch let naučila, není šití ani marketing," říkám upřímně. "Je to schopnost věřit si a zkoušet nové věci, i když se na první pohled zdají složité nebo nedosažitelné."
PPC reklama a online marketing obecně jsou nástroje, které mi tuto cestu umožnily. Díky nim jsem mohla začít pomalu, s minimálním rizikem, a postupně růst tak, jak mi to vyhovovalo. A stejnou cestu může zvolit prakticky kterýkoliv rodič, který má něco, co by mohl nabídnout ostatním – ať už jde o produkt, službu nebo znalosti.
Pokud tedy přemýšlíte, jestli zkusit podnikat během rodičovské dovolené, můj vzkaz je jednoduchý: Zkuste to. Začněte malými kroky. Učte se za pochodu. A využijte možnosti, které nabízí online svět – nikdy nebylo snazší najít si své zákazníky, i když máte na klíně batole a v ruce dudlík.
Publikováno: 08. 04. 2025
Kategorie: Zajímavosti