Z domácí šicí dílny do světa byznysu: Jak jsem na mateřské vybudovala firmu snů

Pamatuju si ten moment naprosto přesně. Seděla jsem na podlaze v obýváku, obklopená hromadami látek, střihů a knoflíků, a moje desetiměsíční dcera spokojeně spala v postýlce vedle. Právě mi cvakla jehla u šicího stroje a já zůstala koukat na rozešitý dětský overal s bezmocí v očích. Ne proto, že bych ho neuměla došít - to byl ten nejmenší problém. Zlomilo se mi srdce, protože jsem měla objednávek tolik, že jsem věděla, že tohle už sama nezvládnu. A zároveň jsem netušila, jak svůj koníček proměnit v opravdové podnikání. Tehdy jsem ještě netušila, že PPC reklamy Praha mi jednoho dne pomůžou změnit život.

Moje cesta začala jako u mnoha matek - nástupem na mateřskou dovolenou. Po šesti letech v korporátu, kde jsem dělala účetní, jsem najednou měla spoustu času (teda, mezi kojením, přebalováním a uklízením). Začala jsem znovu šít, což byl můj dávný koníček. Nejdřív jen pro svoji malou Aničku, pak pro děti kamarádek a postupně se to nabalovalo.

První krůčky do světa podnikání

„Měla bys to prodávat," říkaly mi kamarádky, když viděly moje výtvory. Smály jsme se tomu, ale ta myšlenka ve mně zakořenila. Jednoho dne, když jsem seděla na pískovišti a sledovala, jak tři různé maminky oblékly své děti do mých modelů, jsem se rozhodla to zkusit.

Neměla jsem žádný byznys plán, žádnou strategii, dokonce ani název firmy. Jenom jsem si založila stránku na Instagramu a začala fotit své výtvory. Překvapivě rychle se to rozjelo - moje modely byly originální, praktické a za rozumnou cenu. Za tři měsíce jsem měla tolik objednávek, že jsem nevěděla, kam dřív skočit.

Bod zlomu: Kdy koníček přestává stačit

A pak přišel ten moment se zlomenou jehlou. Uvědomila jsem si, že pokud chci pokračovat, musím z toho udělat opravdové podnikání. Ne jen "mamča na mateřské, co si přivydělává šitím". Buď to zabalím, nebo to posunu na úplně jinou úroveň.

Manžel mě podpořil a investovali jsme naše úspory do lepšího vybavení, materiálů a hlavně - do vytvoření e-shopu. Jenže když byl e-shop konečně hotový, čekala jsem, že se objednávky jen pohrnou. Ale... nic. Měla jsem sice stovky sledujících na Instagramu, ale na e-shop si našlo cestu jen pár z nich.

Když nevíš, zeptej se

Náhodou jsem se na dětském hřišti dala do řeči s maminkou, která byla markeťačka. Když jsem jí popsala svůj problém, rozesmála se: "Ty máš e-shop, o kterém nikdo neví! To je jako mít obchod na konci slepé uličky bez jediné cedule."

Vysvětlila mi základy online marketingu a zmínila PPC reklamy jako nejrychlejší způsob, jak získat návštěvnost. "PPC reklamy jsou jako zázračný lék na neviditelnost začínajících e-shopů," řekla mi tehdy. "Platíš jen za kliky lidí, kteří o tebe mají zájem." Znělo to skoro až moc dobře.

První pokus a první facka

Vrátila jsem se domů nadšená a hned večer, když malá usnula, jsem si založila účet v Google Ads. "Je to intuitivní!" ujišťovala mě ta maminka z hřiště. No, možná pro ni. Pro mě to bylo jako číst návod k jaderné elektrárně v čínštině.

Přesto jsem nějak doklikala k vytvoření kampaně, nastavila denní rozpočet 500 Kč a šla spát. Ráno jsem se probudila plná očekávání. Výsledek? Třicet prokliků a nula objednávek. Za dva dny byl můj měsíční marketingový rozpočet fuč a já neměla nic.

Když profesionálové dělají svou práci

V zoufalství jsem hledala radu, jak na PPC reklamy, a narazila jsem na agenturu SEOconsult.cz. "Nemůžu si dovolit agenturu," byla moje první myšlenka. Ale po dalším týdnu marných pokusů a vyhozených penězích jsem se odhodlala je aspoň kontaktovat.

Na první schůzce mi ukázali, co všechno dělám špatně. Mířila jsem na příliš obecná klíčová slova, texty mých reklam byly nudné a cílení bylo tak široké, že se ukazovaly lidem, kteří o dětské oblečení vlastně ani nestáli. Byl to moment prozření - uvědomila jsem si, že marketing je stejné řemeslo jako šití a taky se mu člověk musí naučit.

Restart a první úspěchy

Spolupráce s agenturou mi otevřela oči. Zjistila jsem, že PPC reklamy Brno fungují jinak než v Praze. Každý region má svá specifika - jinou kupní sílu, jiné chování zákazníků. Zatímco v Praze rodiče hledají hlavně "bio dětské oblečení" nebo "luxusní kojenecké oblečení", v Brně byl největší zájem o "praktické dětské oblečení" a "oblečení pro dvojčata".

Upravili jsme kampaně podle regionů, věku dětí a dalších parametrů. Za první měsíc po optimalizaci jsem měla 47 objednávek a zisk převyšující náklady na reklamu o 320 %. Konečně jsem viděla, že to má smysl.

Růst, který mě překvapil

Další měsíce byly jako jízda na horské dráze. Obrat rostl tak rychle, že jsem nestíhala šít. Nejdřív jsem si najala kamarádku, pak další dvě maminky na mateřské a nakonec jsem sehnala malou šicí dílnu, která pro mě začala vyrábět.

Rozšířila jsem sortiment, zlepšila web a hlavně - investovala jsem víc do PPC reklam, protože jsem viděla, že se mi to vrací. "Je to jako mít vlastní tiskárnu na peníze," vtipkoval můj muž, když viděl statistiky z e-shopu.

Ne všechno bylo růžové

Zní to jako pohádka, ale samozřejmě to tak jednoduché nebylo. Zažila jsem momenty, kdy jsem brečela vyčerpáním, když jsem po uspání dítěte ještě v jedenáct večer balila balíčky. Dodavatel mi poslal špatnou barvu látky před Vánocemi a já musela obdzvinit čtyřicet zákazníků, že jejich dárky nedorazí včas.

"Jednou mi dokonce vypadl internet uprostřed Black Friday a já přišla o prodeje za desítky tisíc," vzpomínám s úsměvem. "Seděla jsem u sousedky s notebookem na klíně a zoufale se snažila zachránit, co se dalo."

Co mi tohle podnikání dalo (kromě šedivých vlasů)

Dnes, tři roky od toho momentu se zlomenou jehlou, mám stabilní firmu s deseti zaměstnanci (většinou maminkami na částečný úvazek), vlastní značku dětského oblečení a e-shop, který generuje sedmimístný roční obrat. A co je nejdůležitější - pořád můžu být nablízku své dceři, která už mezitím chodí do školky.

Naučila jsem se, že podnikání na mateřské není jen o přivýdělku - je to o nalezení nové verze sebe sama. Verze, která umí nejen pečovat o dítě, ale taky dělat odvážná obchodní rozhodnutí. A že online marketing jako PPC reklamy mohou být klíčem, který otevře dveře i malému domácímu byznysu.

Rady pro ostatní rodiče, kteří váhají

Když se mě dnes jiné maminky ptají, jak začít podnikat během rodičovské, vždycky jim říkám: "Začni s tím, co umíš nejlíp. A pak se neboj investovat do toho, aby se o tom dozvěděli ostatní."

V mém případě to znamenalo nechat šití na sobě a marketing na profesionálech. Zvlášť na začátku, kdy nemáte čas ani energii učit se úplně nový obor, může spolupráce s někým, kdo opravdu rozumí PPC reklamám, ušetřit měsíce tápání a tisíce zbytečně vyhozených peněz.

Zároveň to ale neznamená usnout na vavřínech. Já jsem postupně pochopila základní principy fungování PPC reklam a dneska už zvládnu menší kampaně nastavit sama, i když na ty složitější pořád spolupracuju s SEOconsult.cz.

Co bych dnes udělala jinak

Kdybych mohla začít znovu, investovala bych do profesionálního marketingu hned od začátku. Ty peníze, které jsem na začátku "ušetřila" tím, že jsem se snažila dělat všechno sama, jsem ve skutečnosti vyhodila, protože moje amatérské pokusy prostě nefungovaly.

"Naučila jsem se rozpoznat, kdy má smysl dělat věci svépomocí a kdy je lepší zaplatit odborníkovi," říkám teď na svých přednáškách pro začínající podnikatelky-maminky. "Dobrý marketing není náklad, ale investice. Špatný marketing je vyhozených peněz."

Budoucnost na obzoru

Co plánuju dál? E-shop běží skoro sám, mám skvělý tým a stabilní prodeje. Teď se zaměřuju na expanzi do zahraničí - nejdřív na Slovensko, pak možná do Německa. A přemýšlím o vlastní kamenné prodejně, kde bychom mohli pořádat i workshopy šití pro maminky s dětmi.

"Z malého koníčku vyrostla firma, která živí několik rodin," říkám si někdy, když večer procházím čísla z e-shopu. "A všechno to začalo jednou zlomenou jehlou a odvahou zkusit něco nového."

Takže pokud jste na mateřské nebo rodičovské a přemýšlíte, jestli zkusit podnikat - můj příběh je důkazem, že to jde. Stačí spojit to, co umíte, s chytrým marketingem. A nebát se požádat o pomoc, když na něco nestačíte. Protože nikdo z nás nemusí umět všechno.

Publikováno: 28. 04. 2025

Kategorie: Zajímavosti